Ezt olvasta már?


Járműfejlesztők, akik a győri felsőoktatást is fejlesztik

A Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria gyümölcsöző szimbiózisának egyik legékesebb példája az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar Járműfejlesztési Tanszéke, ahol a külső oktatók kétharmada az Audi ingolstadti, egyharmada pedig a győri gyárából érkezik.

Munkájuk mellett tanítanak a győri campuson. Maga a tanszékvezető, Dr. Feszty Dániel is kétlaki életet él, egyrészt az Audi egyik járműfejlesztési vezetője, másrészt az egyetem oktató-kutatója.

Ha újra diák volnék, nagyon vonzó lenne számomra, hogy nemcsak elméleti szakemberektől tanulhatok, hanem azoktól is, akik az autóipar elitszegmenséből, szó szerint a mérnöki asztal mellől érkeznek, és életszagú példákat, valamint valós problémákat tudnak behozni mérnöki gyakorlatukból" - mondja Dr. Feszty Dániel. A Kanadából hazatelepült kutató szerint a Széchenyi-egyetem egyediségét az adja, hogy az iparra fókuszál az oktatásban és a kutatásban egyaránt. Ennek beszédes példája, hogy kilenc, gyakorlatból érkező tanár is oktat náluk. A koncepcionális tervezéssel foglalkozó tárgyat például annak az ingolstadti részlegnek a vezetője viszi, ahol döntés születik arról, milyen új modellek jelennek meg az Audi kínálatában. A tanszék tucatnyi kurzusának kétharmadát angolul tanítják a mesterszakokon.

Az Audi Hungaria mindkét fejlesztéssel foglalkozó részlege - a Motorfejlesztés és a Járműfejlesztés - egyaránt önálló tanszékkel képviselteti magát a Széchenyi-egyetem járműmérnöki karán.

Dr. Feszty Dániel, Dr. Markus Riem és Dr. Bódai Gábor. Mindhárman az egyetem Járműfejlesztési Tanszékének oktatói és az Audi Járműfejlesztési Részlegének munkatársai. A járműfejlesztésen dolgozó mérnökök már a tervezés korai szakaszában képesek megbecsülni a megálmodott jármű tulajdonságait, mielőtt az autó vagy alkatrészei fizikailag rendelkezésre állnának. Az autó várható fogyasztása, zajszintje, légellenállása, az alkatrészek teherbírása mellett több tucatnyi járműtulajdonságot vetítenek előre szimulációkkal vagy valós alkatrészeken készített kísérletekkel. Munkájuk szerves részét képezi konstrukciós javaslatok megfogalmazása, illetve saját módszereik folyamatos fejlesztése.

A járműfejlesztés különlegességét az adja, hogy miközben egy autó több százezer kilométeres elvárt futásteljesítménye, életciklusa évtizedet ölelhet át, addig a járműfejlesztésben dolgozó mérnököknek nagyságrendekkel kevesebb idő áll rendelkezésükre. Tízévnyi terhelést reprodukálnak esetenként néhány nap vagy hét alatt, ezzel garantálva az alkatrészek problémamentes működését a teljes élettartam során.

A Járműfejlesztési Tanszék hallgatói az elmondott tevékenységek mindegyikébe betekintést nyerhetnek. A tárgyak elméleti ismereteinek elsajátítása mellett a tanszék nagy hangsúlyt fektet a mérnökökkel való aktív együttdolgozásra is. Erre lehetőséget biztosít az Audi gyakornoki programja, az iparból származó projektfeladatokkal, valamint diplomatervekkel.

Tudomásom szerint Európában egyedülállóak vagyunk, nincs másik járműfejlesztési tanszék a felsőoktatásban. A tananyagot az Audi mérnökeivel közösen állítjuk össze, ez is garancia a naprakészségre ugyanúgy, mint a gyakorlatorientáltságra. Laborunkban pontosan ugyanolyan mérési eszközökkel, műszerekkel, valamint a legkorszerűbb szimulációs módszerekkel találkozhatnak hallgatóink, mint amilyeneket az Audiban dolgozó mérnökök is használnak" – hangsúlyozza Dr. Feszty Dániel.

A gyakorlatból érkező külső oktatók egyike, Dr. Bódai Gábor hat éve dolgozik a győri Audinál a járműfejlesztési részlegen. Az egyetemen a mérnöki munkájának alapjait, valamint elméleti ismereteit oktatja. Az általa oktatott tantárgy a „structural durability", szabad fordításban szerkezeti szilárdság. A tárgy arra ad választ, hogyan lehet gépészeti alkatrészeket élettartam szempontjából vizsgálni, tesztek és számítások segítségével előre megmondani, hogy mennyi ideig lesznek használhatók, illetve hogyan kell úgy méretezni őket, hogy minden előre látható esetben megfelelően működjenek a teljes élettartam során.

A gyakorlati oldalt az Audiban élem át nap, mint nap a szimulációs csoport szakmai koordinátoraként, a tanszéken az elméleti háttér kerül fókuszba. A tárgyon belül nem a szimulációs oldalra koncentrálunk, hanem a járműfejlesztés szilárdsági vizsgálatai során alkalmazott mérnöki látásmódot, vizsgálati módszereket, elméleti ismereteket és számítási módszereket mutatjuk be ipari példákon keresztül " – mondja Dr. Bódai Gábor. A fiatal mérnök alkalmazott mechanika és géptervező szakon végzett a BME-n 2008-ban, megszerezte a PhD-fokozatot, és miután felfigyeltek kimagasló teljesítményére, a győri gyárba csábították.

A tanszék alapításától, 2013-tól kezdve folyamatosan itt vagyok a győri egyetemen. Az audis mérnökökben hat éve még jobbára olyan kép élt, hogy Budapest a fellegvár, onnan kell a mérnököket ide csábítani. Most azt látom, hogy ez a hozzáállás lassan megváltozik. Miközben a fővárosban továbbra is az elméleti képzésen van a hangsúly, az itt végző hallgatók a gyakorlatorientált oktatásban testközelből megismerhetik, hogy mi történik egy járműipari cégnél. Ezek az ismeretek az egyetem elvégzését követően nagy előnyt jelentenek, és nem csak az Audinál, hanem más autóipari vállalatoknál is. Nyolcan dolgozunk a szimulációs csoportban, az új kollégák már a győri egyetem növendékei. Nagyon jó és célirányos ez a stratégia, amit ezen az egyetemen képviselnek – mondja Dr. Bódai Gábor.

Oktató kollégája és Audis munkatársa, Dr. Markus Riem Németországból ingázik minden héten Győrbe. Hétfőnként reggel érkezik, és péntekenként délután utazik vissza családjához. A fárasztóvizsgálatokat és alkatrészek tesztjeit végző ötfős csapat szakmai koordinátora a járműfejlesztésen. Magyarországon töltött másfél éve alapján össze tudja hasonlítani a német és a magyar gépészmérnöki képzést. Az elméleti oldalt tekintve markáns különbséget nem lát, a gyakorlati együttműködésben viszont eltérnek a fókuszok.

Mikor Magyarországra érkeztem, nagyon ösztönző volt, hogy előadásokat tarthatok, és nagyon örülök annak, hogy ezt itt a győri egyetemen megtehetem. Átadhatok információkat, gyakorlati tudást a mindennapi munkánkból, projektjeinkről a hallgatóknak. Ilyen szoros együttműködés, mint amilyen a győri campus és az Audi Hungaria között kialakult, nem képzelhető el a németországi egyetemeken. Hazámban nagyon szigorú keretei vannak a felsőoktatás és az ipar együttműködésének, ami jobbára csak a kutatásra terjedhet ki. A győri példát meglehetősen egyedülállónak érzem" – hangsúlyozza Dr. Markus Riem, de hozzáteszi, hogy ez a szimbiózis rendkívül hasznos a Széchenyi-egyetem és az Audi számára egyaránt. Az Ingolstadtból győri kiküldetését teljesítő mérnök szerint az Audi Hungariánál nagyon jó, inspiráló a légkör, és ahogy az egyetem sem korlátozza magát szigorú szabályokkal az ipari együttműködésben, úgy a győri gyárban sem gátolják túlzott szabályozások az innovációt és az alkotó munkát. Így a Győrben végzett mérnökök is kiteljesedhetnek hivatásukban, ha a járműfejlesztési részleget választják.

 

 

forrás: kisalfold.hu







0
0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

A Nézőpont is mért: a Tisza-szavazók 55 százaléka támogatja a többkulcsos adóemelést

A kampány egyik fontos témája lesz a személyi jövedelemadó kérdése, nevezetesen, hogy maradjon az egykulcsos vagy jöjjön a kétkulcsos...

Vétlen család kocsijának ütközött a drogos autós, ketten életveszélyesen megsérültek

Szerda hajnalban érkezett bejelentés a segélyhívóra, hogy a 35-ös főút 76. kilométerszelvényben két autó összeütközött. A...

Te is ilyen telefont használsz? – Pár éven belül teljesen használhatatlan lesz

Több mint egymillió magyart érintő szolgáltatás szűnik meg néhány év múlva.

Budapestre is befutna a szupervasút, 39 várost kapcsolna össze a 22 000 kilométeres pálya

Miközben a magyar vasút a legnagyobb jóindulattal is csak biceg, egy dán agytröszt kidolgozta annak az európai vasúti hálózatnak a...

Az egyházakhoz kerülhetnek át a gyermekvédelmi intézmények?

Találkozóra hívta jövő hétre a Belügyminisztérium az állami fenntartású gyermekvédelmi központok igazgatóit. A megbeszélésen egyes...

Pontosan így és ennyit fizetnek kiegészítő nyugdíjemelésként – Itt van minden tudnivaló

Az idén újra kiegészítő nyugdíjemelést kell kapniuk a nyugellátásban részesülőknek, mert az infláció magasabb lett a kormány által...

Kényszerleszállást hajtott végre Trump helikoptere az Egyesült Királyságban

Gond volt Donald Trump helikopterével az Egyesült Királyságban. Az amerikai elnök a brit miniszterelnöknél tett látogatása után tért...

Ezt látta fontosnak Orbán Viktor péntek reggel - íme a bejelentések

Orbán Viktor pénteken reggel, ahogy az már jó ideje megszokott, a Kossuth rádiónak adott interjút. A miniszterelnök a héten a Fidesz...

Milyen összeg felett jelent a bank a NAV-nak? Amikor kockázatosnak ítélnek egy tranzakciót

Nem mindennapos, de nem is elképzelhetetlen, hogy az embernek nagyobb összegre van szüksége, méghozzá készpénzben. Ilyen lehet pl. egy...

Orbán Viktor: A Tisza szavazónak több mint fele progresszív adót akar

A miniszterelnök a Kossuth Rádióban nyilatkozik.

Orbán Viktor terrorszervezetté minősítené az Antifákat

Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth-rádió "Jó reggelt, Magyarország!" c. műsorában adott interjút, ahol kifejtette: "Magyarországon is...

A duplázó Marcus Rashford: Hihetetlen érzés a Barcelonában játszani

Madarat lehetett volna fogatni Marcus Rashforddal, miután az ő duplájának köszönhetően a Barcelona 2–1-re megverte a Newcastle-t a...

0

Sport

Öt és fél órán át küzdöttek az életéért – sokkolta a társakat a válogatott focista, Nagy Tibor halála

A Vác egykori csapatkapitánya, a 17-szeres válogatott Nagy Tibor szerdán, tragikus hirtelenséggel hunyt el. Halála mélyen megrendítette a magyar futballtársadalmat. A Honvédkórházban órákon át küzdöttek az életé

Az UEFA vizsgálja a Liverpool-Atlético Madrid meccsen történt incidenst

Az UEFA saját vizsgálatot indít a szerdai incidensek ügyében, amelyek a Liverpool szurkolói és az Atlético Madrid stábja között történtek. Diego Simeone piros lapot kapott, miután összetűzésbe került egy liverpoo

Marc Cucurellát kísérettel vezették el az Allianz Arénából

Marc Cucurellát, a Chelsea spanyol védőjét egész meccsen fütyszóval illették a német nézők, akik még mindig haragszanak rá az Európa-bajnokságon történt kezezős incidens miatt. A meccs végén két kisérővel az

A Barcelona tizenöt éve nem kapott ekkora pofont a BL-ben, de van ennél is rosszabb

Egy spanyol okozta a katalánok vesztét a történelmi BL-mérkőzésen.

A Ferencváros labdarúgói tisztes hazai vereséggel vettek búcsút a Bajnokok Ligájától

Miként a férfiak, úgy a nők is: magyar bajnokként a második számú nemzetközi kupasorozatban folytathatják őszi szereplésüket.

Rendőri készültségre lehet számítani a fővárosi derbi előtt

Hatalmas rendőri erőket mozgósítanak az olasz fővárosba a vasárnapi összecsapásra, amelyen a Roma és a Lazio ultrái is jelen lesznek.

Váratlan fordulat jöhet Gulácsi pályafutásában

A 35 éves Gulácsi Péterről korábban még olyan hírek jelentek, hogy a nyáron távozhat az RB Leipzigtől. A rutinos kapus […] A Váratlan fordulat jöhet Gulácsi pályafutásában bejegyzés először nb1.hu-én jelent m

A magyar tinédzser átugrotta a magasságokat, amelyeket az ukrán világcsúcstartó nem

Bátori Lilianna első felnőtt világbajnoksága a tokiói.

A magyar válogatott legyőzte a románokat, egy lépésre az Európa-bajnokság

A magyar férfi futsalválogatott 3–2-re legyőzte Romániát az Európa-bajnoki pótselejtező első mérkőzésén, csütörtökön Debrecenben.

Az Európa-liga-győztes edzővel sem megy: fatális hiba után kiesett a Nottingham a Ligakupából

A Nottingham Forest labdarúgócsapata kiesett az angol Ligakupából. A Premier League-ben szereplő együttes szerdán hazai pályán 3–2-re kikapott a másodosztályú Swansea Citytől a sorozat tizenhatoddöntőjében, annak

Dráma a magyar edző BL-csapatánál: félmeztelenre vetkőzve menekültek a repülőről

Kaotikus volt az AS Monaco futballcsapatának az útja az első Bajnokok Ligája-meccs előtt.

Az angolok botrányt csinálnak: Vérnek kellett volna folynia, hogy kiállítsák?.

A Bajnokok Ligája első fordulójában találkozott egymással a Bayern és a Chelsea, ahol a németek örülhettek a győzelemnek, de a sajtó mégis egy bírói döntés miatt hangos.

0
0

Bulvár

Elszabadult a Kormányinfó, Vitályos Eszter szakította félbe a kérdést, azonnal beavatkozásraa került sor

Forrt a levegő, Gulyás Gergely gyöngyönző homlokkal várta a végkifejletet.

Nyolcvanezer mozgósított katona, páncélozott kocsik az utcán – ostrom alá kerülhet Párizs

Már elő is kerültek a gumibotok, a vasúti közlekedés az egész országban akadozik.

A pofátlanságnak nincs határa, immár Orbán Viktorral reklámoznak egy nyilvánvaló átverést

Szerencsére ez az átverés nagyon amatőr. A hang, amit a miniszterelnök alá imitációként kevertek valószínűleg, kiejtése alapján egy keleti embertől származik. Ezért remélhetőleg nagyon kevesen dőlnek be a vonz

Fordulat Kaszás Nikolett eltűnési ügyében, előkerült egy rejtélyes üzenet

Már több mint egy hete keresik a 27 éves Kaszás Nikolettet, aki szeptember 7-én indult el egyedül túrázni a Pilisben. A fiatal nő utoljára este adott magáról életjelet, amikor a Pilisszentlászló melletti Spartacus-

Elképesztő összegért kapható a Lidlben a magyar háziasszonyok kedvence, a befőzőautomata

Az eszköz biztosítja az egyenletes hőkezelést, így megbízhatóan tartósítja az ételeket, ráadásul sokoldalúan használható a konyhában.

Lyukra futott Gulyás Gergely Ruszin-Szendi Romulusz fegyverügyében? Megszólalt a jogász szakértő

Nem követhetett el törvénysértést a Tisza politikusa Lattmann Tamás szerint.

Rengeteg OTP Bankos ügyfélnek kell észbe kapnia, évtizedek után jön a váltás

Az OTP Bank több mint 20 év után adja át a helyét a korszerűbb, kényelmesebb és biztonságosabb digitális platformoknak.

Kiborult a bili a Dunaferr-ügyben, Pintér Sándor és Polt Péter neve is felvetődött

Az évszázad csalásában Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc neve szintén felbukkan.

Kim Dzsongun nagyon bepipult Vlagyimir Putyinra, véget érhet a brománc

Észak-Korea vezetője állítólag becsapva érzi magát.

0