Ezt olvasta már?


Önvezető járművek, okos városok - Közlekedéstudományi Konferencia a győri Széchenyi-egyetemen

Önvezető járművek, okos városok, smart rendszerek is terítékre kerültek, de maga a rendezvény is kiválóan élt az okos megoldások adta lehetőségekkel.

Az előadások alatt például a résztvevők mobiltelefonos alkalmazás segítségével fejezhették ki álláspontjukat egy-egy fontos kérdéssel kapcsolatban. A IX. Közlekedéstudományi Konferenciát rendezte meg a Széchenyi István Egyetem Építész- Építő és Közlekedésmérnöki Kara az elmúlt hét második felében a győri campuson.

 

A Közlekedéstudományi Egyesület és a Széchenyi István Egyetem közös, a küszöbön álló automatizálásra és a fenntartható közlekedésre fókuszáló rendezvényét Dr. Horváth Balázs dékán, a Közlekedési Tanszék vezetője nyitotta meg, kiemelve, hogy a konferencia jó példája az akadémiai szféra és a gyakorló szakembereket tömörítő civil szakmai szervezetek együttműködésének. A több mint 200 résztvevő száz érdekes, magyar és angol nyelvű szakmai előadást hallgathatott meg a különböző szekciókban, emellett poszter-prezentációs bemutatók és workshopok színesítették a rendezvényt. A Széchenyi-egyetem önvezető járművekhez kapcsolódó kutatásait is bemutatták, különlegességként pedig a résztvevők megtekinthettek egy útfejlesztést és kipróbálhatták a győri kerékpármegosztó rendszert, a GyőrBike-ot.

 

A plenáris ülés előadói válaszoltak a kerekasztal-beszélgetésen felvetett kérdésekre. Fotó: Májer Csaba József A konferencia illeszkedett a fennállásának 70. évfordulóját ünneplő Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) jubileumi évének eseménysorozatához. Dr. Tóth János, a négyezer tagot számláló KTE főtitkára elmondta, hogy az egyesület a kor kihívásainak megfelelően létrehozta a Fenntartható Közlekedés Szakosztályt, és e-mobilitás konferenciákat rendez. Közlekedésbiztonsági Tagozatuk pedig rendszeresen megszervezi a Közlekedési Kultúra Napját hazánkban, de szeretnék, ha május 11. egyúttal a Közlekedési Kultúra Világnapja is lehetne. Ennek érdekében nemzetközi partnerek is csatlakoztak már a kezdeményezéshez.

 

A plenáris előadások sorát megnyitva Dulicz László bemutatta kutatásukat, ahol tervezőként, mérnökként azt vizsgálták, hogy a smart megoldások milyen hatással vannak a közlekedésfejlesztésre, -szervezésre, a városok életére.

Ha megkérdeznék tőlem, hogy melyik területen érdemes elkezdeni az okos rendszerek működtetését, azt mondanám, hogy a parkolásban. Hiszen minden rendelkezésre áll: parkolóházakban, zárt létesítményekben már el is kezdődött ez a folyamat, de az érzékelő és előrejelző okosrendszerek települési szinten is kialakíthatóak lennének. A mérnöktársadalomnak fontos szerepe van abban, hogy ezekre az előnyökre felhívja a figyelmet"

 

– hangoztatta az előadó.

 

Dulicz László szerint az okos megoldások már több településen jól kapcsolódnak közvilágítási rendszerekhez, a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatásokhoz, a logisztika egyes területeihez és a tájékoztatási rendszerekhez. A smart rendszerekkel együtt ráadásul rengeteg adathoz, információhoz is hozzájuthatunk, ugyanakkor az adatok felhasználása sok biztonsági kérdést is felvet. Nem mindegy az sem, hogy milyen módon használjuk az adatbázisokat, és hogyan tudjuk visszaforgatni azokat. Az okosrendszerek kiépülése mellett az előadó fontosnak tartotta, hogy az emberi oldal ne sorvadjon el. Egyszerű példaként hozta fel, hogy akinek tolatóradar van az autójában, már nem nagyon fordul hátra.

 

Dr. Horváth Balázs dékán vezette le a plenáris ülést. Szabó Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet képviseletében "A hivatásforgalmi mobilitás kihívásai a gazdasági környezet változásával" címmel tartott előadást. Ilyen változás például, hogy a munkaerőpiac átalakulásával párhuzamosan a munkáltatóknak a munkavállalók megtartása érdekében a bejárás kényelmesebbé tételével is foglalkozniuk kellett. Ma már mindenki otthon, az ajtajában szeretne felszállni a legideálisabb közlekedési eszközre, és a célállomás bejáratáig jutni vele, tehát egyre nagyobb kihívás elé néz a közlekedési szakma.

 

A munkába járást tekintve a közösségi közlekedés támogatása nem feltétlenül áll az első helyen a munkaadóknál. Megjelentek a cégek által bérelt autóbuszok, és vesztésre áll a tömegközlekedés akkor, ha több munkavállaló ül egy autóba. Abban az esetben várhatóak kedvező folyamatok a közösségi közlekedésben, ha sűrűbbé válnak a járatok, minőségibb, hatékonyabb, biztonságosabb, megbízhatóbb lesz a szolgáltatás, és jobban kiszolgálja az igényeket. A továbblépéshez a jogszabályi környezetet is célszerű átalakítani.

 

Ács Balázs, a Közlekedéstudományi Intézet Központi Közlekedésszervező Irodájának vezetője a közösségi közlekedés intézményi piacra lépési szabályainak hazai lehetőségeiről beszélt, ami annak fényében különösen érdekes, hogy a Volán társaságok közszolgálati szerződése hamarosan lejár. Jelenleg a buszközlekedésben hét nagy régióra oszlik az ország. A jövőben a tervek szerint az egyik továbblépési irány lehet, ha a hét régióban kijelölnek egy-egy kisebb területet, és ezekre kis- és középvállalkozások is pályázhatnak majd. Ács Balázs összefoglalta az előnyeit és a kockázatait is annak, ha a távolsági közösségi közlekedést liberalizálnák hazánkban.

 

Az előadások alatt a hallgatóság interaktív módon bekapcsolódhatott egy-egy témakör kifejtésébe, mobiltelefonos alkalmazás segítségével foglalhatott állást például abban a kérdésben, hogy melyik szinten járhatnak a magyar városok a smart city folyamatban? Mit jelent a részleges automatizálás az önvezető járműveknél? Fontos-e, hogy Magyarországon a legmagasabb a közösségi közlekedés részaránya az EU tagországaiban? A munkába járás megoldására sok cég bérelt buszokat alkalmaz. Kell-e módosítani a jelenlegi szabályozást annak érdekében, hogy ezek az utazások inkább közösségi közlekedéssel történjenek? Mi lenne az ideális megoldás a helyközi autóbuszközlekedésben a szolgáltatók kiválasztására? Engedné-e Magyarországon a liberalizált, kereskedelmi alapú autóbuszközlekedést?

 

A konferencián a MOVECIT projekt is helyet kapott, amelynek célja, hogy a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban. A plenáris előadásokat követő kerekasztal beszélgetésben ezek a kérdések és a hallgatóság által adott válaszok is terítékre kerültek. Így például akadt, aki szerint nem jelent majd megoldást, ha a járművek részleges önvezetői fázisában megmarad az emberi beavatkozás. Mert ha a szokásos tevékenységek nagy részét már nem kell gyakorolniuk a vezetőknek, rutin híján nem tudnak jól és gyorsan reagálni egy-egy olyan vészhelyzetben, amikor hirtelen vissza kell venniük a kormányt. Vagyis a közlekedésbiztonság szempontjából ez a megoldás nem feltétlenül jelent előrelépést. A smart megoldásokkal kapcsolatban pedig elhangzott, hogy hiába beszélünk okos közlekedésről akkor, ha még a legegyszerűbb integrált jegyrendszer sem működik. Olyan tarifarendszerre lenne szükség, amivel a különböző utazási módokat egy utazási láncba lehet felfűzni. Vagyis az utasnak csak egy jegyet kelljen megvennie ahhoz, hogy A-ból B-be eljusson, bármilyen közösségi közlekedési módot vesz közben igénybe. Ehhez persze kivétel nélkül biztonsággal el kellene érni a csatlakozásokat is.

 

A plenáris ülést követően többek között az autonóm mobilitás, a versenyképes szolgáltatások, a regionális kapcsolatok, a szektorális kihívások, a városi, a közúti, a közösségi közlekedés, a vasút, a hajózás, a kerékpározás aktuális kérdéseit vették górcső alá a szekciókban. A poszter-prezentációs bemutatókban pedig olyan témakörökkel ismerkedhettek meg a résztvevők, mint az INTERREG Central Europe program keretében a MOVECIT projekt, amelynek célja, hogy a növekvő mértékű egyéni és motorizált közlekedési módok használata ellenére a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban.

 

Napjainkban Magyarországon a motorizáció előretörésével, az életmód megváltozásával egyre inkább háttérbe szorul a közforgalmú közlekedés, e tendenciák károsak a közlekedés folyamata, biztonsága, illetve a környezet szempontjából is. Az egyetlen, hosszú távon valóban életképes alternatíva a magas színvonalú, az igényeket kiszolgáló, megbízható, biztonságos, ugyanakkor hatékony közforgalmú közlekedés a szakemberek szerint.

 

 

 

forrás: kisalfold.hu







0
0


Ön szerint esélyes a Tisza Párt a Fidesz leváltására?




0
0

hírek innen, onnan

Hajléktalanság helyett álommunka – meghökkentő ötlettel oldotta meg esküvőjét egy férfi

Egy francia férfi, Dagobert Renouf szokatlan módon oldotta meg esküvője finanszírozását, ugyanis öltönyét 26 technológiai startup...

Nem szabad vizet inni, ha túl sok chilit ettünk – Egy új kihívás miatt veszélyben a fiatalok

Csípőset eszünk, izzadunk, könnyezünk, aztán mégis újra kérünk belőle. De mi van akkor, ha a bátorságunkkal már nemcsak az...

Mire készül Kína és Oroszország együtt?

Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés...

Egy hős tinédzser, aki egy nyugdíjast is megmentett a moziból hazafelé

Egy 18 éves fiatalember, Thomas Ruzzano hősként vonult be a helyi hírekbe Floridában, miután több embert is kimentett a hirtelen áradásban...

Női probléma, amelyre természetes enyhülést hozhat a gyógyfürdőzés

Van egy nőket érintő gyakori, nehezen kezelhető panasz, amelynek pontos kiváltó oka sokszor ismeretlen. Egy kutatás eredményei azonban arra...

Kilencven helyett 169 km/órával száguldott az autós - itt mértek

Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1855-en lépték át Bács-Kiskun vármegyében. A szabálytalankodóknak...

Egy részben megbukott drága sci-fi, ami mégis remek film

A sci-fi 1999-ben került a mozikba Chris Columbus rendezésében, Robin Williams főszereplésével.

Régi villanybojlered van? Akkor a villanyszámlád az égben lesz.

Sokan azt hiszik, hogy a mosógép vagy a sütő a legnagyobb áramzabáló a lakásban, pedig a villanybojler az igazi energiafaló! Ha ezzel...

14 év után mozdult meg a „Satoshi-korszak” bálnája – 1 milliárd dollárt váltott készpénzre

Egy 14 éve inaktív Bitcoin-bálna újra életjelet adott magáról – és nem is akárhogyan: az illető mintegy 1 milliárd dollárnyi Bitcoint...

Vonatkatasztrófa: autó hajtott az IC elé, 5 halott Szentmártonkátán

A személyautó ráhajtott a sínekre, mikor jött a Tokaj InterCity. 5 ember meghalt, egy ember életéért küzdenek.

Több százezres bírság jár annak az autósnak, aki ezt nem tartja be a jövőben

Aki arra jár, annak mindenképpen oda kell figyelnie erre.

Nem az ősz, Luis Díaz járt Párizsban: a kiállítás ellenére is ő lett a BL-címvédő veszte

A Bayern München klasszisa duplázott, utána viszont pokolian nehéz helyzetbe hozta csapatát.

0

Sport

Súlyos anyagi problémák: veszélybe került az NB I-es csapat további szereplése

Az utánpótlásnevelés továbbra is stabil alapokon nyugszik.

Milák Kristóf ultimátumot kapott, ám van vele kapcsolatban egy újabb rejtély

Nem mondunk újat: a kétszeres olimpiai bajnok klasszis nincs versenyre kész állapotban.

Puskás Öcsi leghihetetlenebb rekordja örökre behozhatatlan marad Kylian Mbappénak

Senki nem szerzett annyi gólt első 44 madridi bajnoki meccsén, mint a Száguldó Őrnagy.

Nem jött be a portugáliai kaland – távozik a magyar válogatott játékos

Három hónap alatt csupán hat mérkőzésen jutott szóhoz.

Nagy meglepetés nem várható, de egy újonc talán lehet Marco Rossi keretében

Marco Rossi idén utoljára hirdet keretet: a magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitánya 13 órakor, a telki edzőközpontban árulja el, kikkel kalkulál a világbajnoki selejtezősorozatot lezáró Örményország é

Újoncokat is behívott Marco Rossi a sorsdöntő vb-selejtezőkre – íme, a teljes keret

A magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitánya, Marco Rossi kihirdette keretét a novemberi vb-selejtezőkre, mely során a mieink Örményország és Írország ellen lépnek pályára.

Guardiola példátlan döntést hozott Bajnokok Ligája mérkőzés előtt

Pep Guardiola, a Manchester City vezetőedzője a Borussia Dortmund elleni Bajnokok Ligája találkozója előtt váratlan döntést hozott. A tréner úgy döntött, hogy teljes szabadnapot adott a játékosainak a szoros menetre

Szoboszlai gólpassza után a Liverpool legyőzte a Real Madridot

Ismét kiváló meccse volt Szoboszlai Dominiknak.

Hivatalos panaszt nyújtott be a Bayern PSG elleni mérkőzés előtt

A Bayern München vezetősége hivatalos panaszt nyújtott be az UEFA-hoz a párizsi rendőrfőkapitányság által kiadott rendelet miatt. Az intézkedések a Bajnokok Ligája 4. fordulójának ma, a Parc des Princes stadionban m

Volt egy magyar zseni, aki Puskás Öcsin is túltett, pedig a tuberkulózis is rátört

Kubala László hetesével termelte a gólokat a Barcelonában.

A Real Madrid eladná Viníciust

A német Sport Bild értesülései szerint a La Liga éllovasa 2026 nyarán értékesíteni a brazil válogatott támadó játékjogát. A döntés az október végi El Clásico során történt incidens után született meg a klu

0
0

Bulvár

Így halt meg Dobó István, iszonyatos, nem véletlen marad ki minden magyar törikönyvből

Életének erről a szakaszáról sokkal kevesebb szó esik.

Étteremben ebédelt a család: a férj el akart bujdosni szégyenében, amikor meglátta, mit tesz le a terített asztalra a felesége

Egy négytagú család hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntött, átruccan a szomszédos település egyik legtrendibb éttermébe, egy pompás ebédre. Igen ám, de a férj egészen addig nem sejtette, milyen "merényletre"

Magyar Péter kiakadt Orbán Viktorra: „Hát ki vagy te? Hogy merészeled ezt tenni a honfitársaiddal?”

A Tisza Párt elnökének elege lett. Azzal vádolta meg a miniszterelnököt és a Fideszt, hogy titokban listázzák a magyarokat politikai véleményük alapján.

„Borzalmas, közönséges, undorító” – nők gyalázkodnak kommentben Lékai-Kiss Ramóna átlátszó öltözéke miatt

Sejtelmes, mégis sokat láttató fekete szettben láthattuk a Sztárban sztár leszek legutóbbi adásában, és ez sokaknál kiverte a biztosítékot.

Bemutatjuk azt az osztrák családot, amely Magyar Péter szerint „kitartja” Lázár Jánost

Újra reflektorfénybe került a fideszes politikus és az osztrák Turnauer család kapcsolata. A vagyonos família Magyarországi érdekeltségei közé tartozik a Divatcsarnok Projekt Zrt. és a P52 Projekt Kft., amelyekben kor

Új erőmű épül az ország közepén, önkívület állapotban az egyik vármegye lakói

A világ egyik leggazdagabb vállalata meglátta a fantáziát a kietlen magyar pusztaságban.

Megfagyunk, és az orrunkig se látunk, de várd ki a végét.

Reggelente fagy és köd lesz, azonban a délutáni napsütés kárpótol.

Tilos megenni a banánt, ha így néz ki a héja és a húsa: veszélyes gomba támadhatta meg

A banán a legtöbb háztartásban alapélelmiszernek számít, ám azt csak kevesen tudják, hogy bizonyos jelek esetén kifejezetten veszélyes is lehet elfogyasztani. Van ugyanis egy gombafaj, amely alattomosan támadja meg a g

Ilyen helyen él Magyar Péter: a kertje az ősz színeiben pompázik

Magyar Péter betekintést nyújtott otthona egy részletébe, ilyen gyönyörű kertje van.

Súlyos: rákot okozhat ez a sokak által használt gyógyszer

Sokan nem gondolták, hogy ilyen mellékhatása is lehet,

Rossz hír jött a nyugdíjkorrekcióról, csalódni fognak az idősek

Orbán Viktor ismét megígérte, hogy lesz 14. havi nyugdíj. Azonban egy rossz hír is jött a novemberi nyugdíjkorrekcióról, aminek nem fognak örülni az idősek.

blogmorzsák

Hogyan védjük meg gyermekeinket az online játékok veszélyeitől?

Fontos, hogy szülőként ne csak jelen legyünk, hanem értsük is, milyen kihívásokkal szembesülhetnek gyermekeink a virtuális térben.

Divat még küzdeni egy kapcsolatért?

Amikor már kevés dolgot csináltok együtt, és azt is tőled várja – vagy ennek fordítottja.

A törékenység ereje - az Azzi & Osta couture kollekciója

A szépség, az emlékezés és az átalakulás költői párbeszéde bontakozik ki a tervezőpáros új alkotásaiban.

PVY M29 - Elektromos hardtrail monti brutál hatótávval

A PVY M29-et jellemző három képesség: Robusztus váz, egyszerű kezelhetőség, megfizethető ár.

0