Önvezető járművek, okos városok - Közlekedéstudományi Konferencia a győri Széchenyi-egyetemen
Önvezető járművek, okos városok, smart rendszerek is terítékre kerültek, de maga a rendezvény is kiválóan élt az okos megoldások adta lehetőségekkel.
Az előadások alatt például a résztvevők mobiltelefonos alkalmazás segítségével fejezhették ki álláspontjukat egy-egy fontos kérdéssel kapcsolatban. A IX. Közlekedéstudományi Konferenciát rendezte meg a Széchenyi István Egyetem Építész- Építő és Közlekedésmérnöki Kara az elmúlt hét második felében a győri campuson.
A Közlekedéstudományi Egyesület és a Széchenyi István Egyetem közös, a küszöbön álló automatizálásra és a fenntartható közlekedésre fókuszáló rendezvényét Dr. Horváth Balázs dékán, a Közlekedési Tanszék vezetője nyitotta meg, kiemelve, hogy a konferencia jó példája az akadémiai szféra és a gyakorló szakembereket tömörítő civil szakmai szervezetek együttműködésének. A több mint 200 résztvevő száz érdekes, magyar és angol nyelvű szakmai előadást hallgathatott meg a különböző szekciókban, emellett poszter-prezentációs bemutatók és workshopok színesítették a rendezvényt. A Széchenyi-egyetem önvezető járművekhez kapcsolódó kutatásait is bemutatták, különlegességként pedig a résztvevők megtekinthettek egy útfejlesztést és kipróbálhatták a győri kerékpármegosztó rendszert, a GyőrBike-ot.
A plenáris ülés előadói válaszoltak a kerekasztal-beszélgetésen felvetett kérdésekre. Fotó: Májer Csaba József A konferencia illeszkedett a fennállásának 70. évfordulóját ünneplő Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) jubileumi évének eseménysorozatához. Dr. Tóth János, a négyezer tagot számláló KTE főtitkára elmondta, hogy az egyesület a kor kihívásainak megfelelően létrehozta a Fenntartható Közlekedés Szakosztályt, és e-mobilitás konferenciákat rendez. Közlekedésbiztonsági Tagozatuk pedig rendszeresen megszervezi a Közlekedési Kultúra Napját hazánkban, de szeretnék, ha május 11. egyúttal a Közlekedési Kultúra Világnapja is lehetne. Ennek érdekében nemzetközi partnerek is csatlakoztak már a kezdeményezéshez.
A plenáris előadások sorát megnyitva Dulicz László bemutatta kutatásukat, ahol tervezőként, mérnökként azt vizsgálták, hogy a smart megoldások milyen hatással vannak a közlekedésfejlesztésre, -szervezésre, a városok életére.
Ha megkérdeznék tőlem, hogy melyik területen érdemes elkezdeni az okos rendszerek működtetését, azt mondanám, hogy a parkolásban. Hiszen minden rendelkezésre áll: parkolóházakban, zárt létesítményekben már el is kezdődött ez a folyamat, de az érzékelő és előrejelző okosrendszerek települési szinten is kialakíthatóak lennének. A mérnöktársadalomnak fontos szerepe van abban, hogy ezekre az előnyökre felhívja a figyelmet"
– hangoztatta az előadó.
Dulicz László szerint az okos megoldások már több településen jól kapcsolódnak közvilágítási rendszerekhez, a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatásokhoz, a logisztika egyes területeihez és a tájékoztatási rendszerekhez. A smart rendszerekkel együtt ráadásul rengeteg adathoz, információhoz is hozzájuthatunk, ugyanakkor az adatok felhasználása sok biztonsági kérdést is felvet. Nem mindegy az sem, hogy milyen módon használjuk az adatbázisokat, és hogyan tudjuk visszaforgatni azokat. Az okosrendszerek kiépülése mellett az előadó fontosnak tartotta, hogy az emberi oldal ne sorvadjon el. Egyszerű példaként hozta fel, hogy akinek tolatóradar van az autójában, már nem nagyon fordul hátra.
Dr. Horváth Balázs dékán vezette le a plenáris ülést. Szabó Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet képviseletében "A hivatásforgalmi mobilitás kihívásai a gazdasági környezet változásával" címmel tartott előadást. Ilyen változás például, hogy a munkaerőpiac átalakulásával párhuzamosan a munkáltatóknak a munkavállalók megtartása érdekében a bejárás kényelmesebbé tételével is foglalkozniuk kellett. Ma már mindenki otthon, az ajtajában szeretne felszállni a legideálisabb közlekedési eszközre, és a célállomás bejáratáig jutni vele, tehát egyre nagyobb kihívás elé néz a közlekedési szakma.
A munkába járást tekintve a közösségi közlekedés támogatása nem feltétlenül áll az első helyen a munkaadóknál. Megjelentek a cégek által bérelt autóbuszok, és vesztésre áll a tömegközlekedés akkor, ha több munkavállaló ül egy autóba. Abban az esetben várhatóak kedvező folyamatok a közösségi közlekedésben, ha sűrűbbé válnak a járatok, minőségibb, hatékonyabb, biztonságosabb, megbízhatóbb lesz a szolgáltatás, és jobban kiszolgálja az igényeket. A továbblépéshez a jogszabályi környezetet is célszerű átalakítani.
Ács Balázs, a Közlekedéstudományi Intézet Központi Közlekedésszervező Irodájának vezetője a közösségi közlekedés intézményi piacra lépési szabályainak hazai lehetőségeiről beszélt, ami annak fényében különösen érdekes, hogy a Volán társaságok közszolgálati szerződése hamarosan lejár. Jelenleg a buszközlekedésben hét nagy régióra oszlik az ország. A jövőben a tervek szerint az egyik továbblépési irány lehet, ha a hét régióban kijelölnek egy-egy kisebb területet, és ezekre kis- és középvállalkozások is pályázhatnak majd. Ács Balázs összefoglalta az előnyeit és a kockázatait is annak, ha a távolsági közösségi közlekedést liberalizálnák hazánkban.
Az előadások alatt a hallgatóság interaktív módon bekapcsolódhatott egy-egy témakör kifejtésébe, mobiltelefonos alkalmazás segítségével foglalhatott állást például abban a kérdésben, hogy melyik szinten járhatnak a magyar városok a smart city folyamatban? Mit jelent a részleges automatizálás az önvezető járműveknél? Fontos-e, hogy Magyarországon a legmagasabb a közösségi közlekedés részaránya az EU tagországaiban? A munkába járás megoldására sok cég bérelt buszokat alkalmaz. Kell-e módosítani a jelenlegi szabályozást annak érdekében, hogy ezek az utazások inkább közösségi közlekedéssel történjenek? Mi lenne az ideális megoldás a helyközi autóbuszközlekedésben a szolgáltatók kiválasztására? Engedné-e Magyarországon a liberalizált, kereskedelmi alapú autóbuszközlekedést?
A konferencián a MOVECIT projekt is helyet kapott, amelynek célja, hogy a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban. A plenáris előadásokat követő kerekasztal beszélgetésben ezek a kérdések és a hallgatóság által adott válaszok is terítékre kerültek. Így például akadt, aki szerint nem jelent majd megoldást, ha a járművek részleges önvezetői fázisában megmarad az emberi beavatkozás. Mert ha a szokásos tevékenységek nagy részét már nem kell gyakorolniuk a vezetőknek, rutin híján nem tudnak jól és gyorsan reagálni egy-egy olyan vészhelyzetben, amikor hirtelen vissza kell venniük a kormányt. Vagyis a közlekedésbiztonság szempontjából ez a megoldás nem feltétlenül jelent előrelépést. A smart megoldásokkal kapcsolatban pedig elhangzott, hogy hiába beszélünk okos közlekedésről akkor, ha még a legegyszerűbb integrált jegyrendszer sem működik. Olyan tarifarendszerre lenne szükség, amivel a különböző utazási módokat egy utazási láncba lehet felfűzni. Vagyis az utasnak csak egy jegyet kelljen megvennie ahhoz, hogy A-ból B-be eljusson, bármilyen közösségi közlekedési módot vesz közben igénybe. Ehhez persze kivétel nélkül biztonsággal el kellene érni a csatlakozásokat is.
A plenáris ülést követően többek között az autonóm mobilitás, a versenyképes szolgáltatások, a regionális kapcsolatok, a szektorális kihívások, a városi, a közúti, a közösségi közlekedés, a vasút, a hajózás, a kerékpározás aktuális kérdéseit vették górcső alá a szekciókban. A poszter-prezentációs bemutatókban pedig olyan témakörökkel ismerkedhettek meg a résztvevők, mint az INTERREG Central Europe program keretében a MOVECIT projekt, amelynek célja, hogy a növekvő mértékű egyéni és motorizált közlekedési módok használata ellenére a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban.
Napjainkban Magyarországon a motorizáció előretörésével, az életmód megváltozásával egyre inkább háttérbe szorul a közforgalmú közlekedés, e tendenciák károsak a közlekedés folyamata, biztonsága, illetve a környezet szempontjából is. Az egyetlen, hosszú távon valóban életképes alternatíva a magas színvonalú, az igényeket kiszolgáló, megbízható, biztonságos, ugyanakkor hatékony közforgalmú közlekedés a szakemberek szerint.
forrás: kisalfold.hu
hírek innen, onnan
Öt hétköznapi szokás, amely csendben öregíti az agyunkat
A következetlen étkezési szokások, a túl kevés alvás vagy a túlzásba vitt telefongörgetés nemcsak a közérzetünkre van negatív...
Három csillagjegy szülöttei, akik az idő múlásával egyre vonzóbbak lesznek
A szépség és a vonzerő kérdése örök vita tárgya, hiszen míg a szépség gyakran a fiatal kor velejárója, a vonzerő sokkal inkább az...
Kétmilliót ad a tatabányai édesanya annak, aki segít tisztázni fia halálát - panelház tövébe húzták Zsolt holttestét?
Habár már több mint két év eltelt a fia tragikus halála óta, ám a gyászoló édesanya nem lel megnyugvást. Hogyan is tehetné, hiszen...
Ekkora hitelre futja a legutóbbi átlagfizetésből
Októberben a magyarországi bruttó átlagkereset már megközelítette a 700 ezer forintot, ami 8,7%-os emelkedést jelent év/év alapon....
Mellbimbót villantott, mindenki a dögös anyuka cickóit bámulja
Melanie Dossey minden szabályt megszegett ezzel a fotóval.
Sportkocsin gombolta ki az ingjét, kiestek a szexbomba csodás mellei - fotó
Katia nem bízott semmit a véletlenre, kirakta a melleit.
Friss kormánybejelentés: Hivatalos az új, 68 éves nyugdíjkorhatár
Eltörölték a 67 éves nyugdíjkorhatárt az Egyesült Királyságban.
Így árulja el a lakásod, hogy üres – 9 hiba, amit a szakértők soha nem követnek el
Az otthoni biztonsági rendszer ellenére a legtöbb háztartás még mindig olyan apró, de fontos hibákat követ el, amellyel könnyen...
Ekkortól látható a Jake Paul vs Anthony Joshua boxmeccs Magyarországon
A YouTuberből lett bokszoló Jake Paul ellenfele ezúttal a többszörös világ- és olimpiai bajnok Anthony Joshua lesz, akivel Miamiban csapnak...
Parkolóban gázoltak halálra egy 78 éves nyugdíjas nőt
Súlyos baleset rázta meg csütörtök este Oldham városát, miután egy idős nő életét vesztette egy áruház parkolójában.
Oldalszél-asszisztens és sávtartó: ilyen extrák vannak az új mentőautókban
A beruházás értéke 9 milliárd forint, de minden fillért megérnek azok az új mentőautók, amik közül 43 már szolgálatba is állt. Nem...
Urnás temetés januártól, ilyen még sosem volt az országban
A temetési költségek Magyarországon az elmúlt években drámai mértékben emelkedtek, és 2025 szeptemberére a koporsós temetés átlagára...
Sport
Kitálalt a nehézségeiről a hatszoros olimpiai bajnok úszó, elárverezte több aranyérmét is
Ryan Lochte bejelentette, hogy könyvet fog írni az életéről.
Kétszeres olimpiai bajnok sportolót neveznek ki Magyarország havannai nagykövetének
Régebben még a Magyar Olimpiai Bizottság elnöki székére is esélyes volt.
Belülről árulták el a Barcelonát, Flick trükkösen átverte a kémet
A katalán klubnál egy játékos már hetek óta szivárogtat fontos belső információkat.
A Liverpool BL-győztese szerint nagy a baj, két klasszisát is eladhatja a klub
A Vörösök egykori futballistája többet vár a nyáron megszerzett játékosoktól.
Brutálisan nagy gólt rúgott a saját térfeléről a marokkói futballista
Az Arab Kupa döntőjében villant a válogatott mezben a marokkói játékos.
Őrjöngő tagországok, kitört a vízumbotrány a Nemzetközi Kézilabda-szövetség kongresszusa előtt
Még el sem kezdődött a Nemzetközi Kézilabda-szövetség elnökválasztó kongresszusa, máris áll a bál Egyiptomban.
Botrány a darts-vb-n, kizárták az egyik játékost
Első mérkőzését pedig megnyerte.
A rivális edzőjét akarja a Manchester City, ha Guardiola a szezon végén távozik
Egyre több olyan hírt lehet hallani, hogy a mostani Pep Guardiola utolsó szezonja a Manchester Citynél.
Kórházba került a magyar válogatott labdarúgója, infúziós kezeléseket kapott
Német csapata nem nevezte a hétvégi bajnoki meccskeretébe.
Szoboszlai Dominik állapotáról adott friss tájékoztatást a Liverpool vezetőedzője
Arne Slot együttese az Európa-liga győzteséhez látogat.
Óriási bajt okozott a nem várt futballszenzáció
Finnország ünnepel, de közben egyre csak sokasodnak a kérdések, mi lesz így a csodacsapattal?
Norvégiának elege lett a kézilabdát uraló korrupt egyiptomi sportmatuzsálemből
A világ egyik vezető kézilabda nagyhatalma határozott elképzelésekkel utazott el ai IHF egyiptomi tisztújító kongresszusára.
Bulvár
Megszületett a döntés Brüsszelben – Ursula von der Leyen vagy Orbán Viktor lehet a boldogabb?
Ukrajna túlélését sikerült biztosítania az uniós vezetőknek, mégse örülhetnek igazán. Orbán Viktor nem adott pénzt, mégse lehet teljesen boldog.
A férfi rögtön beállt a zuhany alá, ahogy reggel hazaért: a barátnője sokkot kapott, amikor rájött, kinél is töltötte az éjszakát
Felkavaró levelet írt a párkapcsolati tanácsadónak egy szerelmes nő, aki hosszú ideje gyanítja, hogy a barátja titokban összeszűrte a levet valakivel.
A világsztár nem vett fel bugyit, és mindenki megláthatta a vagináját
A sztárok egy részétől már megszokhattuk, hogy se nem visszafogottak, se nem finomak.
Újabb ex-fideszes bukott le a Tisza Párt berkein belül, felismerte őt valaki a pártból?
A kellemetlen jelenetet kamera is rögzítette.
Ezt a dolgot soha ne hagyd bedugva éjszakára: hatalmas lakástűz lehet belőle, ráadásul rengeteg áramot pazarolsz vele
Sokan teljesen nyugodtan fekszenek le aludni úgy, hogy közben a lakásukban több olyan eszköz is áram alatt marad, amely valójában komoly veszélyt jelenthet. A probléma az, hogy ezekre szinte senki nem gondol kockázatké
Vlagyimir Putyin évértékelője: Oroszország meg fogja semmisíteni a Kalinyingrádot érő fenyegetéseket
Egyebek között az ukrajnai harci cselekmények beszüntetésének feltételéről és az EU-csúcs fejleményeiről is elmondta véleményét évértékelőjén az orosz elnök.
„Lónak a fa*át kérek bocsánatot” – durva szócsata alakult ki Hadházy Ákos és Hajdú Péter között
A politikus elárulta, hogy ki lesz a Mészáros-csoport karácsonyi bulijának sztárfellépője.
Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Orbán Viktor régi barátja kitálalt a miniszterelnökről, óriási fordulat, kevesen mondták ezt eddig ki választások előtt
A választások előtt sorra jönnek az újabb és újabb interjúk, ez is az oka.
Ez a 3 csillagjegy lesz idén karácsonykor a legszerencsésebb
Az idei karácsony három csillagjegy számára igazi fordulópont lehet. Nemcsak meghitt pillanatok, hanem szerencsés események, jó hírek és váratlan lehetőségek is érkezhetnek, amelyek hosszabb távon is hatással lehet
Ijesztő meteorológiai jelenség közelít felénk: már a riasztást is kiadták - karácsony előtt kettészakad az ország
A legújabb előrejelzések alapján sajnos kijelenthetjük, hogy a karácsony előtti napok időjárása sem hoz békét és nyugalmat. Máris mutatjuk, milyen meteorológiai jelenségek keserítik majd meg az ünnep előtti idő
Moszkva fenyegető üzenetet küldött Európának ez EU-csúcs után, Magyarországot külön megemlítették
Nem nyerte el a tetszésüket az ott meghozott döntés.

- Csökkent a gázolaj ára
- Leszakadt egy vasúti felsővezeték Érdnél, jelentős késésekre kell számítani
- NAV: sok változást hoz a jövedéki szabályozásban az új törvény
- Tatabányát is érinti a vonatok késése
- Győrben is adományoztak a rászorulóknak
- Most Ön is segíthet a győri értelmi sérült gyerekeken!
- Győrnél az M1-es felhajtónál ütközött két kocsi az M85-ös körforgalomban
- Tilos látogatni a győri kardiológiát bizonytalan ideig
- Eltűnt a 15 éves győri fiú, Bence
- Toborzás az Egészség-Piacon, Győrben
- Elindultak az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető oldalán a teljes körű felújítási munkák
- Az E.ON nevével visszaélve téveszthetik meg a lakosságot
- Így úszható meg a hosszú várakozás a horvát autópálya-kapuknál


