Önvezető járművek, okos városok - Közlekedéstudományi Konferencia a győri Széchenyi-egyetemen
Önvezető járművek, okos városok, smart rendszerek is terítékre kerültek, de maga a rendezvény is kiválóan élt az okos megoldások adta lehetőségekkel.
Az előadások alatt például a résztvevők mobiltelefonos alkalmazás segítségével fejezhették ki álláspontjukat egy-egy fontos kérdéssel kapcsolatban. A IX. Közlekedéstudományi Konferenciát rendezte meg a Széchenyi István Egyetem Építész- Építő és Közlekedésmérnöki Kara az elmúlt hét második felében a győri campuson.
A Közlekedéstudományi Egyesület és a Széchenyi István Egyetem közös, a küszöbön álló automatizálásra és a fenntartható közlekedésre fókuszáló rendezvényét Dr. Horváth Balázs dékán, a Közlekedési Tanszék vezetője nyitotta meg, kiemelve, hogy a konferencia jó példája az akadémiai szféra és a gyakorló szakembereket tömörítő civil szakmai szervezetek együttműködésének. A több mint 200 résztvevő száz érdekes, magyar és angol nyelvű szakmai előadást hallgathatott meg a különböző szekciókban, emellett poszter-prezentációs bemutatók és workshopok színesítették a rendezvényt. A Széchenyi-egyetem önvezető járművekhez kapcsolódó kutatásait is bemutatták, különlegességként pedig a résztvevők megtekinthettek egy útfejlesztést és kipróbálhatták a győri kerékpármegosztó rendszert, a GyőrBike-ot.
A plenáris ülés előadói válaszoltak a kerekasztal-beszélgetésen felvetett kérdésekre. Fotó: Májer Csaba József A konferencia illeszkedett a fennállásának 70. évfordulóját ünneplő Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) jubileumi évének eseménysorozatához. Dr. Tóth János, a négyezer tagot számláló KTE főtitkára elmondta, hogy az egyesület a kor kihívásainak megfelelően létrehozta a Fenntartható Közlekedés Szakosztályt, és e-mobilitás konferenciákat rendez. Közlekedésbiztonsági Tagozatuk pedig rendszeresen megszervezi a Közlekedési Kultúra Napját hazánkban, de szeretnék, ha május 11. egyúttal a Közlekedési Kultúra Világnapja is lehetne. Ennek érdekében nemzetközi partnerek is csatlakoztak már a kezdeményezéshez.
A plenáris előadások sorát megnyitva Dulicz László bemutatta kutatásukat, ahol tervezőként, mérnökként azt vizsgálták, hogy a smart megoldások milyen hatással vannak a közlekedésfejlesztésre, -szervezésre, a városok életére.
Ha megkérdeznék tőlem, hogy melyik területen érdemes elkezdeni az okos rendszerek működtetését, azt mondanám, hogy a parkolásban. Hiszen minden rendelkezésre áll: parkolóházakban, zárt létesítményekben már el is kezdődött ez a folyamat, de az érzékelő és előrejelző okosrendszerek települési szinten is kialakíthatóak lennének. A mérnöktársadalomnak fontos szerepe van abban, hogy ezekre az előnyökre felhívja a figyelmet"
– hangoztatta az előadó.
Dulicz László szerint az okos megoldások már több településen jól kapcsolódnak közvilágítási rendszerekhez, a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatásokhoz, a logisztika egyes területeihez és a tájékoztatási rendszerekhez. A smart rendszerekkel együtt ráadásul rengeteg adathoz, információhoz is hozzájuthatunk, ugyanakkor az adatok felhasználása sok biztonsági kérdést is felvet. Nem mindegy az sem, hogy milyen módon használjuk az adatbázisokat, és hogyan tudjuk visszaforgatni azokat. Az okosrendszerek kiépülése mellett az előadó fontosnak tartotta, hogy az emberi oldal ne sorvadjon el. Egyszerű példaként hozta fel, hogy akinek tolatóradar van az autójában, már nem nagyon fordul hátra.
Dr. Horváth Balázs dékán vezette le a plenáris ülést. Szabó Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet képviseletében "A hivatásforgalmi mobilitás kihívásai a gazdasági környezet változásával" címmel tartott előadást. Ilyen változás például, hogy a munkaerőpiac átalakulásával párhuzamosan a munkáltatóknak a munkavállalók megtartása érdekében a bejárás kényelmesebbé tételével is foglalkozniuk kellett. Ma már mindenki otthon, az ajtajában szeretne felszállni a legideálisabb közlekedési eszközre, és a célállomás bejáratáig jutni vele, tehát egyre nagyobb kihívás elé néz a közlekedési szakma.
A munkába járást tekintve a közösségi közlekedés támogatása nem feltétlenül áll az első helyen a munkaadóknál. Megjelentek a cégek által bérelt autóbuszok, és vesztésre áll a tömegközlekedés akkor, ha több munkavállaló ül egy autóba. Abban az esetben várhatóak kedvező folyamatok a közösségi közlekedésben, ha sűrűbbé válnak a járatok, minőségibb, hatékonyabb, biztonságosabb, megbízhatóbb lesz a szolgáltatás, és jobban kiszolgálja az igényeket. A továbblépéshez a jogszabályi környezetet is célszerű átalakítani.
Ács Balázs, a Közlekedéstudományi Intézet Központi Közlekedésszervező Irodájának vezetője a közösségi közlekedés intézményi piacra lépési szabályainak hazai lehetőségeiről beszélt, ami annak fényében különösen érdekes, hogy a Volán társaságok közszolgálati szerződése hamarosan lejár. Jelenleg a buszközlekedésben hét nagy régióra oszlik az ország. A jövőben a tervek szerint az egyik továbblépési irány lehet, ha a hét régióban kijelölnek egy-egy kisebb területet, és ezekre kis- és középvállalkozások is pályázhatnak majd. Ács Balázs összefoglalta az előnyeit és a kockázatait is annak, ha a távolsági közösségi közlekedést liberalizálnák hazánkban.
Az előadások alatt a hallgatóság interaktív módon bekapcsolódhatott egy-egy témakör kifejtésébe, mobiltelefonos alkalmazás segítségével foglalhatott állást például abban a kérdésben, hogy melyik szinten járhatnak a magyar városok a smart city folyamatban? Mit jelent a részleges automatizálás az önvezető járműveknél? Fontos-e, hogy Magyarországon a legmagasabb a közösségi közlekedés részaránya az EU tagországaiban? A munkába járás megoldására sok cég bérelt buszokat alkalmaz. Kell-e módosítani a jelenlegi szabályozást annak érdekében, hogy ezek az utazások inkább közösségi közlekedéssel történjenek? Mi lenne az ideális megoldás a helyközi autóbuszközlekedésben a szolgáltatók kiválasztására? Engedné-e Magyarországon a liberalizált, kereskedelmi alapú autóbuszközlekedést?
A konferencián a MOVECIT projekt is helyet kapott, amelynek célja, hogy a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban. A plenáris előadásokat követő kerekasztal beszélgetésben ezek a kérdések és a hallgatóság által adott válaszok is terítékre kerültek. Így például akadt, aki szerint nem jelent majd megoldást, ha a járművek részleges önvezetői fázisában megmarad az emberi beavatkozás. Mert ha a szokásos tevékenységek nagy részét már nem kell gyakorolniuk a vezetőknek, rutin híján nem tudnak jól és gyorsan reagálni egy-egy olyan vészhelyzetben, amikor hirtelen vissza kell venniük a kormányt. Vagyis a közlekedésbiztonság szempontjából ez a megoldás nem feltétlenül jelent előrelépést. A smart megoldásokkal kapcsolatban pedig elhangzott, hogy hiába beszélünk okos közlekedésről akkor, ha még a legegyszerűbb integrált jegyrendszer sem működik. Olyan tarifarendszerre lenne szükség, amivel a különböző utazási módokat egy utazási láncba lehet felfűzni. Vagyis az utasnak csak egy jegyet kelljen megvennie ahhoz, hogy A-ból B-be eljusson, bármilyen közösségi közlekedési módot vesz közben igénybe. Ehhez persze kivétel nélkül biztonsággal el kellene érni a csatlakozásokat is.
A plenáris ülést követően többek között az autonóm mobilitás, a versenyképes szolgáltatások, a regionális kapcsolatok, a szektorális kihívások, a városi, a közúti, a közösségi közlekedés, a vasút, a hajózás, a kerékpározás aktuális kérdéseit vették górcső alá a szekciókban. A poszter-prezentációs bemutatókban pedig olyan témakörökkel ismerkedhettek meg a résztvevők, mint az INTERREG Central Europe program keretében a MOVECIT projekt, amelynek célja, hogy a növekvő mértékű egyéni és motorizált közlekedési módok használata ellenére a munkahelyi közlekedést fenntarthatóvá tegye a közép-európai régióban.
Napjainkban Magyarországon a motorizáció előretörésével, az életmód megváltozásával egyre inkább háttérbe szorul a közforgalmú közlekedés, e tendenciák károsak a közlekedés folyamata, biztonsága, illetve a környezet szempontjából is. Az egyetlen, hosszú távon valóban életképes alternatíva a magas színvonalú, az igényeket kiszolgáló, megbízható, biztonságos, ugyanakkor hatékony közforgalmú közlekedés a szakemberek szerint.
forrás: kisalfold.hu
hírek innen, onnan
Beláthatatlan következményei lehetnek, ha nem korlátozzuk, mit lehet kimondani és mit nem
Both Gabi interjúja Ránki Sára bűnügyi nyelvésszel a szavak erejéről és a nők elleni erőszak elfogadottságáról.
Világszenzáció az Amazon Prime-nál, elképesztő fordulatot kap a kasszasiker sorozat, ezt senki sem látta előre
A sorozat, amely eddig is milliókat tartott a képernyő előtt, most olyan irányt vesz, amit senki nem tudott volna megjósolni.
Vérfürdő rendeztek egy parkban – egy ember életét vesztette
A helyszínen a mentők mellett a légi mentőszolgálat is megjelent.
Elég napi egy evőkanál ebből: napok alatt kitisztul a bélrendszer és lelapul a has
A lenmag csodás hatásai: természetes méregtelenítés és emésztéstámogatás
Androidos-windowsos? Akkor itt a jó hír.
A vágólapra másolt szövegek most már "így is, úgy is" hozzáférhetők. Újabb lépés afelé, hogy "mindegy legyen a készülék".
Visszatér a nyár pénteken – Mutatjuk, hány fokra számíthatsz
Péntek hajnalban nyugat felől tovább csökken a felhőzet, egyre nagyobb területen kiderül az ég – a keleti, északkeleti országrészben...
A klubvébére kell összeállnia a Veszprém játékának – a magyar válogatott játékosa határozott célt jelölt meg
Xavier Pascual kapusát dicsérte a BL-siker után.
Littler először jön Budapestre, de a magyar szurkolók így is lesújtó hírt kaptak
Az MVM Dome-ban rendezik idén is az egyik legnagyobb dartsversenyt.
Kemény Zsófi: Annyira nincs ráhatásunk semmire, hogy vidám közösségi élménnyé degradálódnak a tüntetések is
Hogyan lehet harminctól visszatekintve summázni az embernek az életét? Kemény Zsófi író, slammer, zenész erre vállalkozik az Egy életem...
Bőrnaciban feszül a feneke: bomba alakot villantott Regán Lili a rajongói legnagyobb örömére
A követők elájultak a DJ bejegyzésétől.
Kiderült, ki a titokzatos Teslafantom, aki ingyen hazaviszi a buszra várókat Szőregen
Hetek óta egy titokzatos autósról beszélnek Szőregen, Szeged egyik városrészében. Az ismeretlen jótevőnek az a – talán mondhatjuk így...
Csaknem három évig élt szöges vassal a lábában Málna – Így került a pokoli szerkezet a végtagjába
Még a sokat látott állatvédők és rendőrök is megrökönyödtek, amikor meglátták, milyen borzalmas kínszenvedésre ítélt a gazdája...
Sport
„A világ legjobb középpályása” – extázisban a Liverpool-szurkolók az Atlético elleni diadal után
Mint arról a Sport365 beszámolt, a Vörösök 3–2-re múlták felül a spanyolokat az Anfielden a Bajnokok Ligája ligaszakaszának első fordulójában. Andy Robertson... Read More... A „A világ legjobb középpályása”
Szoboszlai megdöbbenti egész Liverpoolt, Steven Gerrard is elbújik mögötte
Egészen elképesztő számok: a magyar középpályás az első 100 meccsén lepipálta a Liverpool legendáit.
Öt és fél órán át küzdöttek az életéért – sokkolta a társakat a válogatott focista, Nagy Tibor halála
A Vác egykori csapatkapitánya, a 17-szeres válogatott Nagy Tibor szerdán, tragikus hirtelenséggel hunyt el. Halála mélyen megrendítette a magyar futballtársadalmat. A Honvédkórházban órákon át küzdöttek az életé
Az UEFA vizsgálja a Liverpool-Atlético Madrid meccsen történt incidenst
Az UEFA saját vizsgálatot indít a szerdai incidensek ügyében, amelyek a Liverpool szurkolói és az Atlético Madrid stábja között történtek. Diego Simeone piros lapot kapott, miután összetűzésbe került egy liverpoo
Marc Cucurellát kísérettel vezették el az Allianz Arénából
Marc Cucurellát, a Chelsea spanyol védőjét egész meccsen fütyszóval illették a német nézők, akik még mindig haragszanak rá az Európa-bajnokságon történt kezezős incidens miatt. A meccs végén két kisérővel az
Elfeledett hősnek látták Szoboszlait, nem csak a győztes gólpasszáról beszélnek
Megnéztük, hogyan látták a Liverpool magyar középpályásának teljesítményét.
Szoboszlai ismét kulcsember volt, kihagyhatatlan a Liverpoolból
Neki aztán mindegy, jobb-bekk vagy középpályás, mindig hozza a formáját.
Rendőri készültségre lehet számítani a fővárosi derbi előtt
Hatalmas rendőri erőket mozgósítanak az olasz fővárosba a vasárnapi összecsapásra, amelyen a Roma és a Lazio ultrái is jelen lesznek.
A magyar tinédzser átugrotta a magasságokat, amelyeket az ukrán világcsúcstartó nem
Bátori Lilianna első felnőtt világbajnoksága a tokiói.
A Ferencváros labdarúgói tisztes hazai vereséggel vettek búcsút a Bajnokok Ligájától
Miként a férfiak, úgy a nők is: magyar bajnokként a második számú nemzetközi kupasorozatban folytathatják őszi szereplésüket.
Váratlan fordulat jöhet Gulácsi pályafutásában
A 35 éves Gulácsi Péterről korábban még olyan hírek jelentek, hogy a nyáron távozhat az RB Leipzigtől. A rutinos kapus […] A Váratlan fordulat jöhet Gulácsi pályafutásában bejegyzés először nb1.hu-én jelent m
A magyar válogatott legyőzte a románokat, egy lépésre az Európa-bajnokság
A magyar férfi futsalválogatott 3–2-re legyőzte Romániát az Európa-bajnoki pótselejtező első mérkőzésén, csütörtökön Debrecenben.
Bulvár
Elszabadult a Kormányinfó, Vitályos Eszter szakította félbe a kérdést, azonnal beavatkozásraa került sor
Forrt a levegő, Gulyás Gergely gyöngyönző homlokkal várta a végkifejletet.
Döntött a kormány: új tantárgyat vezetnek be a magyar iskolákban
Az új tantárgyat először a szakképzésben vezetik majd be.
Nyolcvanezer mozgósított katona, páncélozott kocsik az utcán – ostrom alá kerülhet Párizs
Már elő is kerültek a gumibotok, a vasúti közlekedés az egész országban akadozik.
Újabb fordulat a Megasztár-botrányban, itt a vége, Tóth Gabi elképesztő üzenetet kapott
Forrnak az indulatok a Megasztár körül, de a legváratlanabb fordulatot a Tóth testvérek viszálya hozta.
A pofátlanságnak nincs határa, immár Orbán Viktorral reklámoznak egy nyilvánvaló átverést
Szerencsére ez az átverés nagyon amatőr. A hang, amit a miniszterelnök alá imitációként kevertek valószínűleg, kiejtése alapján egy keleti embertől származik. Ezért remélhetőleg nagyon kevesen dőlnek be a vonz
Ekkor jöhet a magyar euró, már meg is van a dátum, a szakértő elmondta, hogy pontosan minek kell teljesülnie?
Ez lehet a legkorábbi dátum a szakértő szerint.
Elképesztő összegért kapható a Lidlben a magyar háziasszonyok kedvence, a befőzőautomata
Az eszköz biztosítja az egyenletes hőkezelést, így megbízhatóan tartósítja az ételeket, ráadásul sokoldalúan használható a konyhában.
Kiszivárgott Orbán Viktor balatonfüredi beszéde, szerinte pártja megnyerte a nyarat
Számos témát érintett a kormányfő.
Fordulat Kaszás Nikolett eltűnési ügyében, előkerült egy rejtélyes üzenet
Már több mint egy hete keresik a 27 éves Kaszás Nikolettet, aki szeptember 7-én indult el egyedül túrázni a Pilisben. A fiatal nő utoljára este adott magáról életjelet, amikor a Pilisszentlászló melletti Spartacus-
„A világ legjobb középpályása” – extázisban a Liverpool-szurkolók az Atlético elleni diadal után
Mint arról a Sport365 beszámolt, a Vörösök 3–2-re múlták felül a spanyolokat az Anfielden a Bajnokok Ligája ligaszakaszának első fordulójában. Andy Robertson... Read More... A „A világ legjobb középpályása”
Ősszel is azonnal támad, ha veszélyt érez ez az elképesztően agresszív rovar. Ezt teheted ellene.
Érdemes nagyon óvatosnak lenni az őszi időszakban is ezzel a rovarral! Mutatjuk, mit tegyél, hogy ne válj áldozattá, ha összefutsz vele, vagy ha fészket találsz!
Lyukra futott Gulyás Gergely Ruszin-Szendi Romulusz fegyverügyében? Megszólalt a jogász szakértő
Nem követhetett el törvénysértést a Tisza politikusa Lattmann Tamás szerint.


- Csökkent a gázolaj ára
- Leszakadt egy vasúti felsővezeték Érdnél, jelentős késésekre kell számítani
- NAV: sok változást hoz a jövedéki szabályozásban az új törvény
- Tatabányát is érinti a vonatok késése
- Győrben is adományoztak a rászorulóknak
- Most Ön is segíthet a győri értelmi sérült gyerekeken!
- Győrnél az M1-es felhajtónál ütközött két kocsi az M85-ös körforgalomban
- Tilos látogatni a győri kardiológiát bizonytalan ideig
- Eltűnt a 15 éves győri fiú, Bence
- Toborzás az Egészség-Piacon, Győrben
- Elindultak az M1-es autópálya Hegyeshalom felé vezető oldalán a teljes körű felújítási munkák
- Az E.ON nevével visszaélve téveszthetik meg a lakosságot
- Így úszható meg a hosszú várakozás a horvát autópálya-kapuknál